Kényszerű szoftverfrissítés 2.0

2009.08.05. 12:17 eviblyy

Túl vagyunk egy-egy fordulón. Idemásolom a kérdéseimt, az arra adott válaszokat, illetve azt a választ, amit ma írtam nekik. (Elég hosszú post, de érdemes végigmenni rajta. Alul nyomjatok a Tovább gombra.) 

Sajnos a kérdéseimre nem kaptam választ, ezért újrafogalmazom őket és lesznek ezúttal újak is.

1. Minden egyes Nokia boltban kötelező a szoftverfrissítés, és ennek betartását ellenőrzi-e a Nokia? Ha igen, akkor hogyan?

 

A Nokia által előírt (szervizek által használatos dokumentációban megtalálható) javítási folyamat szerves és kötelező része a szoftverfrissítés. A szabályok, előírások betartását a Nokia rendszeresen ellenőrzi, a szervizek/szervizpontok auditálásával, ill. "próbavásárlásokkal (- javításokkal)". Természetesen, mivel itt egy mintavétel-szerű ellenőrzésről van szó, nem zárható ki, hogy valamely szervizpont egy adott időpontban esetlegesen eltérjen a szabályoktól.


2. Amennyiben elfogadjuk szabályként a kötelező szoftverfrissítést minden szervizre beadott készüléknél, akkor miért nem ingyenes az adatok, (esetleg szoftverek) visszaállítása garanciális időn belül (legalább)? Hiszen a gyártó kényszerít rá valami olyasmire, ami elkerülhető lenne, vagy ami otthon is elvégezhető. Hiába végzem el a frissítést otthon, ha egy hardver gondnál mégis újratelepítik a szoftvert a mobilon.
 
A Nokia és a szervizpontok minden olyan tevékenységet díjmentesen végeznek el, mely arra hivatott, hogy a készülék - gyártóra visszavezethető okokból  - nem megfelelő működését kiküszöböljék, javítsák. Ebbe a körbe nem tartozik bele a felhasználói adatok mentése/visszatöltése. Tekintettel a készülékeink memóriakapacitására (az N97 esetében 32GB) az adatmentés túl  sok időt venne igénybe és ami a legfontosabb, hogy adatvédelmi szempontból is aggályos lehetne, hiszen így tulajdonképpen másolatot készítenének és tárolnák az ügyfél személyes adatait (pl. fényképeket, hitelkártya-adatokat, üzeneteket, stb.), amiért nem tudnánk felelősséget vállalni. A Nokia nagy figyelmet fordít a felhasználó visszajelzésekre, ezért megvizsgáljuk, hogy a jövőben kiküszöbölhető-e ez a probléma a vonatkozó jogszabályok és a Nokia előírásainak egyidejű betartásával.


3. Hogyan kompenzálja a Nokia azokat a telefon tulajdonosokat, akiknek a fizetős szoftverük volt közvetlenül mobilnetről a mobilra telepítve?
 
Erre a kérdésre a Nokia készülékek felhasználó kézikönyvéből kimásolt információval tudunk válaszolni: „A NOKIA ÉS ANNAK LICENCADÓI – AZ ALKALMAZANDÓ JOGSZABÁLYOK ÁLTAL LEHETŐVÉ TETT LEGSZÉLESEBB KERETEK KÖZÖTT – SEMMILYEN KÖRÜLMÉNYEK KÖZÖTT NEM FELELŐSEK SEMMILYEN ADATVESZTÉSÉRT VAGY BEVÉTELKIESÉSÉRT, ILLETVE BÁRMILYEN KÜLÖNÖS, VÉLETLEN, KÖVETKEZMÉNYI VAGY KÖZVETETT KÁRÉRT, A KÁROKOZÁS MÓDJÁRA TEKINTET NÉLKÜL.”


4. Megtéríti-e a Nokia a mobilon tárolt, jogvédett zenei tartalmak árát, amelyek nem lehet tovább másolni, azaz backupolni sem?
 
Erre is az előző (3.) kérdésre adott válaszban foglaltak az irányadóak.
Kiegészítésként, idemásolom az NSU GyIK vonatkozó részét, amely megtalálható a http://www.nokia.hu/tamogatas-es-szoftver/szoftver/szoftverfrissito/gyik címen:
„12. Hogyan bizonyosodhatok meg arról, hogy a digitális jogkezeléssel (DRM-mel) védett tartalmaim működni fognak a telefonszoftver Nokia Software Updater programmal való frissítése után?
Annak biztosításához, hogy a DRM-védett tartalmak megfelelően működjenek az NSU-program vagy egy Nokia szervizpont szoftverfrissítése után, kövessük az alábbi ajánlást.
A Nokia PC Suite programcsomaggal készítsünk másolatot a készülék memóriájáról, és az adatok átviteléhez használjuk háttértárolót vagy médialejátszót. Két memóriahely van a készülékben: a belső memória és egy merevlemez vagy egy memóriakártya. A szoftverfrissítés nem érinti a merevlemez/memóriakártya tartalmát, de a telefonszoftver frissítése előtt telepített alkalmazásokat előbb el kell távolítani, majd újra kell telepíteni a megfelelő működéshez. Lehet, hogy a készülék bekapcsolása után frissíteni kell a zenetárat.
A részletes lépésekkel kapcsolatban olvassuk el a Hogyan frissítem a Nokia Nseries telefonom szoftverét? kérdésre adott választ a Frissítés szakaszban.
Megjegyzés: A WMDRM-védett tartalmak nem másolhatók át, és nem állíthatók vissza ezzel a módszerrel. Azokat szinkronizálni kell a számítógéppel ahhoz, hogy újra működjenek. A tartalom-előfizetéstől függően lehet, hogy további jogokat kell beszerezni a tartalomszolgáltatótól."


Végül egy megjegyzés: nehezen hihető, hogy egy okostelefon ugyanannak a szoftvernek az újratelepítésével gyorsulna a későbbiekben. Hiszen ez maximum csak addig lesz így, amíg vissza nem töltik rá a szoftvereket, a képeket, zenéket, adatokat, kontaktokat.
 
Mivel a különböző fejlesztők által írt/fejlesztett alkalmazások/szoftverek nem mindig kerülnek és kerülhetnek tesztelésre minden lehetséges kombinációban, ezért - tekintettel arra, hogy az egyes alkalmazások és a készülék operációs rendszere egyazon erőforrásokat (processzor, memória) használja, a „lelassulás” az erőforrások megosztása, illetve a megosztás ütközése miatt történik - a teljes újratelepítés annyiban segíthet, hogy az erőforrásigényeket rendszerezi és ezáltal minimalizálja az ütközéseket.

 

Ez az érv akkor elfogadható, ha valamiféle megalapozott szakvéleménnyel, mérésekkel alátámasztanák.

Erre pedig én ezt válaszoltam ma:

"Összességében nem kaptam (engem) kielégítő, megnyugtató válaszokat, de annak örülök, hogy a Nokia legalább elgondolkozik azon, hogyan lehetne ezen változtatni, sőt, azon gondolkozik el, hogy lehetséges-e az, hogy a rendszer nem jó. Ennek nagyon örülnék.

Sajnos a felhasználói kézikönyvből kimásolt válaszokat nem tudom válasznak tekinteni, hiszen nem arra vagyok, voltam kíváncsi mi erre a szabályozás, hanem arra, hogy az a szabályozás, szabály MIÉRT van. Nyilvánvaló, hogy a Nokia levédi magáét mindennemű felelősségi kérdésben, csak nem biztos, hogy ez jól is van így. Illetve ismét visszakanyarodok oda, hogy minden abból indul ki, hogy a Nokia valamit kötelezővé tesz, ami véleményem szerint kifejezetten felhasználó ellenes lépés.

Olyannyira az, hogy ki fogom kérni ezzel kapcsolatban az Fogyasztóvédelem véleményét, mert most is azt tartom, hogy legenyhébben szólva is kifogásolható az adatok visszaállításáért pénzt kérni az ügyféltől.

A személyes adatok védelméről: nem tudom elképzelni azt, hogy a Nokia ne tudna egy olyan zárt rendszert programozni, felügyelni, működtetni,majd auditáltatni, amely rejtve tartja az adatokat a bolti dolgozók elöl, ne adj isten meghatározott idő után törli azokat. Biztosan van erre lehetőség, csak utána kellene menni. És egy kérdés: amikor pénz ellenében állítanak vissza adatokat, kontaktokat, akkor mi a helyzet a személyes adatok védelmével? Ez esetben nem sérülnek?

Azt hiszem az alapelgondolással van gond. A Nokia (hibásan) feltételezi az átlagemberről is, hogy tisztában van olyan fogalmakkal, mint "szoftverfrissítés", "szinkronizáció". Attól, hogy valakinek van mobilja, még nem biztos, hogy van számítógépe és internet elérése. Amíg nem tudjuk biztosan, hogy az emberek 100 %-a rendelkezik az előzőekben foglalt dolgokkal, nem várhatjuk el tőlük, hogy frissítsék mobiljuk szoftverét. Higgyék el: az emberek nagy többsége nincs tisztában a készülékének tudásával, és éppen ezért tartom tisztességtelennek a frissítés után, a visszaállításért való pénzt kérést."

Címkék: nokia szerviz szoftverfrissítés

A bejegyzés trackback címe:

https://nonstopmobil.blog.hu/api/trackback/id/tr131290226

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

süti beállítások módosítása